Работа със статистики
Национален исторически конкурс за ученици от 8 до 12 клас
Организатор: фондация „Ценности”
Статистиките също могат да бъдат източници, защото съдържат важна информация за различни области на историята, като икономика, общество и култура. Те могат да ви предоставят данни за раждаемост, разпределение на доходите, промяна на цените, безработица, гласоподаватели, развитие на образованието или военната мощ.
Статистики ще откриете предимно в новините или ежедневниците, тъй като политици, журналисти и учени обичат да се аргументират със статистически данни.
Статистиките са количествени данни представени чрез цифри. Те се онагледяват чрез таблици или диаграми.
Кръговите диаграми илюстрират дела от общото количество в проценти. Ако има две кръгови диаграми отразяващи едни и същи обстоятелства, но за различно време е възможно да се направи сравнение.
Стълбовидните или колонни диаграми са подходящи за представяне на промени във времето или устойчиви тенденции. Върху ординатата (у) се нанасят числовите стойности на определено фактическо състояние, а върху абсцисата (х) интервала от време.
Линейните диаграми она-гледяват времево и количествено развитие на няколко компонента.
На пръв поглед статистиките имат повече предимства пред текстовите източници: те изглеждат ясни, съпоставими, нагледни и предлагат много информация в малко пространство.
Това обаче не е толкова просто. Фактически статистиките само привидно са обективни, тъй като и те, както всеки друг източник, са били създадени с конкретно намерение.
Това означава, че създателят на статистиката е воден от определени мотиви и интереси при подготовката на данните. Затова статистиките трябва да бъдат интерпретирани като всеки друг източник. Следните въпроси ще ви помогнат:
Описание
- Кой е изготвил статистиката? Това дава информация за произхода и възрастта на данните. При цитиране назовете автор, заглавие на източника и място!
- Какво изследва статистиката?
- За какво място и време се отнасят данните?
- На какви въпроси те дават отговор?
- Доколко надеждни, достоверни са данните?
- Използвани ли са абсолютни или относителни стойности (проценти)? При данни в проценти е важно да се укаже на каква база са изчислени процентните стойности.
- Кои данни с кои понятия се свързват (какво например трябва да се разбира под „други групи”)?
- Кои данни се сравняват и кои противопоставят?
- Трябва ли графиката да опише, обясни или препоръча нещо?
Интерпретация
- Каква информация може да се извлече от статистиката?
- Кои стойности правят впечатление или изглеждат важни?
- Възможно ли е да бъдат установени еднообразие, промени, състояния, тенденции?
- Внимание! При интерпретацията на данни в проценти обърнете внимание на разликата между процентен пункт и проценти. Например увеличение от 5% на 10% е увеличение с 5 процентни пункта, но в същото време това е нарастване със 100%!
- Какво е могло да предизвика това развитие?
- В какво се крият причините за фактическото положение представено в статистиката?
- Какви са възможните последици?
- Кои въпроси остават отворени?
- Каква информация липсва и защо?
- Кого ползва и кому вреди публикуването на статистиката?
- Иска ли статистиката да внуши нещо?
Методически насоки за участници и научни ръководители
© 2007, EUSTORY