Снимки
Национален исторически конкурс за ученици от 8 до 12 клас
Организатор: фондация „Ценности”
„Снимките показват това, което е.” Това твърдение е само отчасти вярно, дори и ако всеки от нас спонтанно се съгласи с него: Нали точно за това са фотографиите от ваканции или пътувания – за да запечатат преживяното или случилото се.
Фактически една снимка може да покаже какво е имало пред обектива в момента на заснемане. Как, кога, при какви обстоятелства е била направена, какво се е случвало около показаната сцена и защо фотографът е направил снимката е трудно да се установи, защото това не се вижда на нея.
Към това трябва да се добави, че снимките могат да бъдат променени – и не едва след началото на „дигиталната фотография”. Портретните снимки често са били допълнително разкрасявани, групови снимки на политици – манипулирани, като отделни личности, изпаднали в немилост пред властимащите, са изчезвали „от полезрението”. По-често от целенасочени фалшификации са правени малки промени като снимките са били изрязвани до удобен размер или са били редуцирани до изрезка, която специалистът е намирал за интересна.
Преди да оцените стойността на снимката, като възможен източник за вашата разработка, трябва основно да я изследвате. Следните въпроси могат да ви помогнат:
Описание
- Кога и къде е направена снимката?
- Става ли ясно по какъв повод е направена?
- Кой е направил снимката и по чия поръчка?
- Какво е изобразено на снимката?
- Какви детайли могат да се разпознаят?
- Как е композирана снимката (фигури, предмет, фон, центриране)?
- Каква фотографска техника е използвана (фокусно разстояние, детайл от снимка, фигури, предмети, композиция, центриране, перспектива на камерата, размер на обектите)?
- Обработвана ли е снимката (ретуш, монтаж, изрязване)?
Определяне историческата връзка на снимката
- Може ли да се открие определен „мотив” или водеща тема?
- Представителна ли е снимката (за времето си, за съвременниците)?
- Касае ли се за моментна снимка или за предварително подготвена сцена?
- От любител или професионален фотограф е направена?
- Трябвало ли е показаната ситуация да бъде документирана или художествено оформена?
- Как оценявате написаното върху снимката или на гърба й?
- Съдържа ли то оценки, лъжлива информация, има ли манипулативен характер?
- Каква друга информация е важна за интерпретиране на снимката и определяне на мястото й в историята?
Заключителна оценка на снимката
- Каква е „общата картина”, след като подредихте всички „части на пъзела”? Каква информация за миналото може да бъде извлечена от снимката? Какви интерпретации на миналото дава и чрез какви техники на представяне?
- Как тълкувате посланието на снимката?
- Кои въпроси остават без отговор?
Методически насоки за участници и научни ръководители
© 2007, EUSTORY