Работа с научна литература
Национален исторически конкурс за ученици от 8 до 12 клас
Организатор: фондация „Ценности”
Четенето и разбирането на научни текстове е важна предпоставка при изследване на историята. Следните насоки ще ви помогнат при работата с подобни текстове.
„Бегъл прочит” или „четене по диагонал”
Бързо ще откриете дали дадена книга е подходяща за вашата тема. Прочетете внимателно заглавието на книгата или статията. Разбирате ли от него, за какво става въпрос в книгата или статията? Става ли ясно от заглавието, какъв период от време или място се изследват?
Ако и сега не сте съвсем сигурни, дали книгата е подходяща за бъдещата ви работа, погледнете съдържанието и библиографията. Само един поглед в увода, заключението и началото на всяка глава ще ви помогнат да установите, дали книгата ще ви послужи за изследването.
Списък с подходящи заглавия
Направете си прегледен списък на избраните от вас книги.
Техники на четене
Не е възможно всеки текст да се изчете от начало до край, затова първият прочит трябва да бъде бегъл. При това четене (наречено още диагонално) целенасочено се търсят ключови понятия и пасажи съдържащи необходимата информация. При следващия прочит четете тези отделни пасажи внимателно!
Полезно е да си зададете следните въпроси:
- Коя информация е важни за моята разработка?
- Какви факти излага авторът в подкрепа на твърденията си?
Водене на бележки
Докато четете си водете бележки с ключови думи. Това помага при разбирането и резюмирането на прочетеното на един по-късен етап от работата.
В така наречения „конспект” отбележете автор, заглавие, място и година на издаване. Важно е към всяка точка да отбележете номер на страницата, за да можете да посочите източника, ако искате да цитирате в работата си този автор.
Важни термини, части от изречение, изречения и пасажи трябва да се преписват точно. Коментари и собствени мисли към отделни пасажи също могат да се включат в конспекта, но трябва да е обозначено, че това са ваши бележки.
Критичен анализ
Както при всеки друг писмен източник и при научната литература е важно да подходите критично.
Това ще постигнете чрез следните въпроси:
- Дава ли се отговор на въпросите, поставени от автора? Убедителен ли е начинът, по който авторът стига до отговорите?
- Доказва ли авторът с помощта на първични източници, че становището му е вярно или се касае за недоказуеми твърдения?
- Можете ли да разберете и проследите аргументацията на автора? Убедителна ли е?
- Изяснени ли са всички важни аспекти на темата? Пропуснати ли са важни въпроси или премълчани контрааргументи?
- Ограничено ли е прекомерно разглеждането на темата в следствие на избраната от автора гледна точка?
Методически насоки за участници и научни ръководители
© 2007, EUSTORY